יישור שיניים לילדים

יישור שיניים לילדים נועד לטפל הן בבעיות רפואיות-תפקודיות והן בבעיות אסתטיות בקרב ילדים החל מגילאים 7 ומעלה.

יישור שיניים לילדים בגילאים מוקדמים (7-11)

בדיקה מקדימה של אורתודנט ילדים

ראשית כל, ההמלצה הרשמית של איגוד האורתודנטים האמריקני היא להביא את הילד לביקורת אצל האורתודנט החל מגיע 7. בגיל זה, מתחיל תהליך החלפת שיני החלב (החלפת המשנן החלבי הזמני למשנן הקבוע) והלסתות טרם סיימו את התפתחותן ולכן ניתן לאבחן ולבצע במידת הצורך טיפול מקדים בבעיות סגר בצורה נוחה יותר, בהתאם להתפתחות הטבעית של השיניים והלסת. אי בדיקה וטיפול מקדים עלול להוביל לכך שילדים בגילאי 11 ומעלה יותרו עם משנן קבוע ללא מספיק מרווח עבור השיניים הקבועות וכן לבעיות תפקודיות ואסתטיות שונות.

תמרורי אזהרה אשר מצריכים בדיקת אורתודנט ילדים

ישנן מספר תופעות וסימנים אשר יכולים להצביע על בעיות אשר מצריכות בדיקה יסודית והתייעצות אצל אורותודנט ילדים. במידה וילדכם סובל מתופעות / הרגלים אלה באופן חריג לגיל מומלץ לפנות לבדיקה בהקדם. בין סימנים אלה:

  •         הרגלים מזיקים – מציצת אצבע או דחיקת לשון מעל לגיל 5, דבר המשפיע על גדילה לא תקינה של הלסת ודחיפה של השיניים בצורה בולטת כלפי חוץ וכן עלול לגרום להפרעות בלעיסה וליקוי בדיבור.
  •         שיניים בולטות כלפי חוץ – עקב הרגלים של מציצת אצבע / דחיקת לשון או גדילה לא תקינה ותואמת של הלסת התחתונה ביחס לעליונה. עלול לגרום לבעיות לסת מורכבות יותר בעתיד, סיכון גבוה יותר לפגיעה בשיניים לצד הבעיה האסתטית.
  •         מנשך הפוך קדמי – מצב בו השיניים בלסת העליונה אחוריות לשיניים התחתונות, ליקוי סגר שעלול לגרם לבעיה במפרקי הלסת, שחיקת שיניים ופגיעה במערכת הלעיסה וביכולת הדיבור.
  •         צפיפות שיניים – מצב בו השיניים צמודות האחת אל השניה ואף עולות זו על זהו עקב קשת שיניים קטנה מידי. לעיתים הבעיה נעלמת ללא צורך אורתודנטי אך האורותודנט במסגרת הבדיקה יכול לאבחן את חומרת המצב ולהחליט אם יש צורך בטיפול מוקדם באמצעות מכשיר הרחבה לשם הגדלת הקשת ומניעת טיפול עתידי הכרוך בעקירות שיניים לשם פינוי מקום.
  •         רווחים בין השיניים – רווחים בולטים במיוחד בין השיניים עלולים להיווצר בין היתר עקב הרגלים של מציצת אצבע ודחיקת לשון לצד אי התאמה של גודל הלסת ביחס לשיניים.
  •         תופעות נוספות – תופעות של נשימת פה, נחירות, חריקות של השיניים, אסטמה, בעיות היגוי עלולות לאותת לנו על כך שעלולה להיות בעיה שקשורה לליקוי סגר ולמבנה לסת לא תקין.
שיניים צפופות

מה כוללת הבדיקה המקדימה?

במסגרת הבדיקה המקדימה אותה חשוב לבצע החל מגילאים 6-7, אורותודנט ילדים (חשוב מאוד שהטיפול יתבצע בקרב אורותודנט ילדים מוסמך) בוחן באופן מקיף את היחס בין הלסתות ואת אופן התפתחותן, את צמיחת השיניים וכן הרגלים מזיקים בקרב הילדים (מציצת אצבע, חריקת שיניים, נשימת פה ועוד) שעלולים לגרום לבעיות מנשך קבועות. במידת הצורך הרופא המטפל ידרוש ביצוע צילום שיניים לבחינה מקיפה יותר של הלסת והשיניים.

לטיפול המקדים ישנה חשיבות גדולה מכיוון שהוא מאפשר טיפול נוח יותר ויעיל יותר וגם כי הוא עשוי למנוע סיבוכים ובעיות אסתטיות מורכבות, אשר ידרשו טיפול מורכב, ארוך ויקר יותר. זאת, בנוסף להשלכות חברתיות ופגיעה בביטחון העצמי של הילד, עקב מראה של שיניים לא אסתטיות. נפרט ראשית את התועלות של הטיפול המקדים:

  •         מניעת היווצרות שיניים כלואות – הטיפול עשוי להפחית באופן משמעותי את הסיכון להיווצר שן כלואה, כלומר שן המאחרת לבקוע בזמן הטבעי (לרוב עקב הימצאות במיקום וכיוון לא תקין) מה שמוביל לכך שהיא כלואה בחניכיים ואינה בוקעת בחלל הפה.
  •         מניעת גדילה א סימטרית של הלסת התחתונה
  •         טיפול בזמן בהרגלים מזיקים – אשר עלולים לגרום לבעיות בהתפתחות הלסת, אופן בקיעת השיניים ועל המראה האסתטי. בין הרגלים אלה: דחיקת לשון, מציצת אצבע לאחר גיל 5 ונשימת פה.
  •         טיפול בזמן בבעיות מנשך ושיפור יחסי לסתות – אבחון וטיפול בזמן בליקויי סגר של מנשך עמוק (הלסת התחתונה אחורית ביחס ללסת העליונה), הפוך (גדילה לא תקינה / לא מתואמת בין הלסת העליונה ללסת התחתונה) ופתוח (אי מגע בין השיניים העליונות לתחתונות בעת סגירת הלסתות).
  •         הימנעות מהליך כירורגי – טיפול בזמן עלול למנוע סיום התפתחות לא תקינה של הלסת כך שהלסת העליונה בולטת וכתוצאה מכך החנייכים בולטות, מצב שהוא בר תיקון רק באמצעות ניתוח בגילאים מאוחרים יותר.

מה כולל הטיפול המקדים?

הטיפול מתבצע בהתאם לממצאים ולבעיות שנמצאו לאחר הבדיקה המקדימה:

 במקרים של אבחון הרגלים של מציצת אצבע ודחיקת לשון, הטיפול הראשוני הוא ניסיון גמילה באמצעות התערבות הרופא המטפל ביחד עם ההורים או התערבות של קלינאי תקשורת במידת הצורך. במידה והטיפול לא צולח ניתן להיעזר במכשור אורתודנטי ייעודי כמו גודר לשון כשהמטרה היא בקיעה וגדילה תקינה של השיניים והלסת.

במקרים של בעיות במבנה הלסת, כמו קשת לסת צרה, ניתן להשתמש במכשור אורותודנטי להרחבת קשת השיניים, הרחבה של הלסת העליונה במקרה של מנשך הפוך ועוד. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן להתקין סט מינימלי של סמכים בשיניים הקדמיות שמהווה מעין גשר התחלתי. באמצעות טיפול חדשני רסן פנימי – (Carrier Motion) ניתן לתקן יחסי לסת לא תקינים (בין העליונה לתחתונה), מה שעלול להוביל לסגירת שפתיים לא תקינה.

במרבית המקרים, המטרה העיקרית של הטיפול המקדים היא להוביל למצב שבהמשך הדרך לאחר נשירת השיניים החלביות והתפתחות משמעותית של הלסת ניתן יהיה לבצע המשך טיפול אורתודנטי בצורה נוחה ופשוטה יותר, אם זה באמצעות סמכים או שיטות אחרות. כמו כן, הביקור והטיפול ההתחלתי אצל האורתודנט עשוי להפיג את החששות בקרב הילדים מטיפולי ההמשך של יישור השיניים.

יישור שיניים בילדים (גילאים 11 ומעלה)

החל מגיל 11 ולאחר נשירת השיניים החלביות נהוג לבצע יישור שיניים בילדים במידת הצורך. היישור נועד לתקן בעיות שונות כפי שצוין לעיל, כגון: צפיפות שיניים, ליקויי סגר, שיניים בולטות, שיפור יחסי לסתות ופגמים שונים הפוגעים בילד באופן תפקודי (למשל הפרעה בעת לעיסה או ליקוי בדיבור) או אסתטי.

את היישור ניתן לבצע במספר שיטות כשניתן להתאים שיטה טיפול בהתאם לצרכי הילד, גילו, מצב השיניים והלסת וכן בהתאם ליכולת הכספית של ההורים, כאשר יש טיפולים חדשניים אופציונליים בעלות גבוהה יותר. כדי להחליט איזו שיטה מתאימה הילד יעבור בדיקה מקיפה הכוללת אבחון מדויק של הליקוי בשיניים / לסת, זאת באמצעות בדיקה פיזית וכן לאחר התבוננות מעמיקה בצילומי רנטגן וצילומים פנורמיים שיציגו את התמונה המלאה אודות מצב הפה של הילד. לאחר הבדיקה האורדותנט ימליץ על שיטת הטיפול המתאימה ויקבע תכנית טיפול מסודרת.

 

שיטות ליישור שיניים אצל ילדים

נציין את שיטות הטיפול המרכזיות:

גשר בשיניים (סמכים - קוביות)

 השיטה הנפוצה ביותר לטיפולי יישור שיניים בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. במסגרת שיטה זו מדביקים סמכים על גבי השיניים אשר עשויים ממתכת או מחרסינה (צבע שמשתלב יותר עם המראה הטבעי של השיניים מה שמעניק מראה שקוף לסמכים, כשרק חוט הברזל הדק הינו ממתכת). הסמכים מחוברים ביניהם באמצעות חוט וגומיות שמפעילים לחץ על השיניים וזה גורם לתזוזה של השיניים (בהתאם לכיוון הרצוי) באופן איטי שיכול לקחת חודשים עד מספר שנים, בהתאם למצב המטופל. אחת למספר שבועות מתבצעת מתיחה של הגומיות ברמות חוזק שונות, בהתאם להתקדמות הטיפול. יתרונות  – שיטה יעילה, כשהתוצר הסופי מעניק מראה יפה ואסתטי לשיניים. חסרונות – קושי בשמירה על היגיינת הפה עקב הסמכים המודבקים, מה שעלול להוביל להצטברות חיידקים ולמחלות חניכיים.  

פלטה ליישור שיניים

לשם ביצוע יישור השיניים ניתן להשתמש בפלטה נשלפת, אותה ניתן לשלוף מהפה במידת הצורך (כמו למשל בעת אכילה או צחצוח שיניים). הטיפול בפלטה עלול להיות ארוך יותר, אך לעיתים הטיפול עשוי להיות קצר יותר, כמו למשל במקרים של סגירת רווחים קטנים בין השיניים. החיסרון בשיטה מעבר לטיפול הממושך זה העובדה שניתן להוריד את הפלטה באופן חופשי וילדים עלולים שלא להקפיד להשתמש בה באופן עקבי ומסודר ואף עלולים לאבד אותה. מצד שני, העובדה כי ניתן להסירה, מאפשרת ניקוי שיניים יסודי יותר.

יישור שיניים פנימי (לינגואלי) / גשר סמוי

במסגרת שיטה זו מתבצע יישור שיניים פנימי, כלומר התקנת גשר בחלקו הפנימי של הפה ללא נראות כלפי חוץ. גשר זה פועל באופן דומה לגשר החיצוני ומפעיל לחץ על השיניים והוזזה שלהן למקום הרצוי. יתרון נוסף של השיטה היא תחושת הנוחות הגדולה יותר של הגשר לעומת מקבילו החיצוני. חסרונות השיטה הן עלויות גבוהות יחסית וקושי גדול לשמור על היגיינת פה גבוהה ולכן הוא נפוץ יותר בקרב מבוגרים מאשר בילדים. השיטה גם פחות מתאימה לשיניים קטנות מדי ולמצבים בהן השיניים עקומות מדי או אם ישנם עיוותי לסת משמעותיים.

יישור שיניים שקוף / בלתי נראה

במסגרת שיטה זו משתמשים בקשתיות שקופות העשויות מפלסטיק קשיח ושקוף במקום טבעות וחוטי מתכת. הקשתיות נוחות לשימוש וניתנות להסרה במידת הצורך, כך שניתן לשמור על רמת היגיינה גבוהה. שיטת אינויזליין (INVISALIGN) נחשבת לפופולרית ביותר כיום ובה משתמשים גם ילדים ובני נוער, מתחרה פופולרית נוספת שמשתמשת באותה שיטה היא איירוק. חסרון של השיטה היא העלות הגבוהה ובכך שהיא אינה מתאימה לכל אחד, לאחר ביקור ובדיקה יסודית על ידי אורותודנט תוכלו לדעת אם היא רלוונטית עבור ילדכם.

יישור שיניים שקוף

שאלות נפוצות

רצוי לקחת את הילד לבדיקה אצל אורתודנט החל מגיל 7, זאת על פי ההמלצה של איגוד האורתודנטים האמריקני. בגיל זה ניתן לגלות בעיות התפתחותיות במבנה הלסת ובשיניים וכן הרגלים שעלולים לגרום לליקויים כגון חריקת שיניים ומציצת אצבע. באמצעות טיפול מקדים ניתן לטפל בליקויים בצורה יעילה, מהירה וקלה יותר.

 

טיפול יישור שיניים מלא יתבצע לאחר החלפת המשנן (נשירת השיניים החלביות והחלפתן בקבועות) והתפתחות מתקדמת יותר של הלסת, כך שלרוב הטיפול המלא יתבצע לאחר גיל 11. יחד עם זאת, ניתן ורצוי לקחת את הילד לבדיקה כבר מגיל 7 על מנת לזהות עיוותי לסת וליקויים במנשך על מנת להעניק טיפול מקדים.

טיפולים מקדימים ייתנו בהתאם למצב הלסת והשיניים של הילד, זאת לאחר בדיקה מקיפה של האורתודנט, כולל צילומים מקיפים. טיפולים אפשריים כוללים בין היתר: טיפול בהרגלים שגורמים לעיוותי לסת (מציצת אצבע, דחיקת לשון ועוד), שימוש ברסן ומתקנים אורתודנטיים אחרים לשם תיקון יחסי לסת לא תקינים ועוד.

הטיפול כרוך בתחושת אי נוחות וכאב מסוים שמקורו בהפעלת הלחץ על השיניים וקושי באכילה ולעיסה. הלחץ הראשוני הוא המטריד ביותר אך לאחר מספר ימים הילד מתרגל לתחושה ומרגיש נוח יותר. על מנת להרגיע גירויים ודקירות של הגשר / חוט מתכתי או כל חלק אורתודנטי בפה ניתן להשתמש בחומר העשוי משעווה כדי להרגיע את המקום (יסופק במסגרת הטיפול). במקרים חריגים של כאבים חזקים ניתן גם ליטול משככי כאבים.