טיפולים אורתודנטיים לילדים

הורים יקרים, חשוב מאוד להקפיד על היגיינת הפה של ילדכם החל מגיל צעיר, הווה אומר צחצוח יסודי של השיניים החל מרגע צמיחת השיניים של התינוק, ביצוע בדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים כשההמלצה היא ללכת לביקור ראשון אצל אורתודנט החל מגילאים 6-7 על מנת שיבחן בצורה מקיפה את מצב הלסת והשיניים. גילוי בעיות אורתודנטיות ומתן טיפול מקדים כבר מגיל צעיר עשוי למנוע בעיות שונות שיצריכו טיפולים מורכבים, ארוכים ויקרים יותר.

טיפול אורתודנטי מקדים (מונע) וחשיבותו

הלסתות מתפתחות לכל אורך הילדות ועד לגיל ההתבגרות, כאשר הילד מגיע לגיל בוגר הלסת כבר מתעצבת וקיים קושי לבצע שינויים במבנה שלה והדבר יצריך לרוב ניתוח מורכב. זיהוי מוקדם של עיוותי לסת עשוי למנוע הגעה למצבים אלה, לתקן אותם בזמן, מה שעשוי גם לשנות לחיוב את מראה הפנים וימנע בעיות שיניים אסתטיות. כשאנו מדברים על אבחון וטיפול מוקדם אנו מדברים על גילאים צעירים ממש החל מגילאים 6-7 ועד לגיל 11-12 בקרב בנים, אצל בנות, עקב התפתחות לסת ארוכה יותר ניתן אף לטפל בלסת התחתונה בגילאים מאוחרים יותר אך ההמלצה היא ללכת לבדיקה אורתודנטית אצל אורתודנט מומחה לילדים לשם אבחון בזמן וביצוע מעקב לאורך התפתחות הלסת.

בעיות אורתודנטיות נפוצות אצל ילדים

יחסים לא תקינים בין הלסתות – אי התאמה בין הלסתות הינה בעיה נפוצה ומרכזית אשר מצריכה טיפול בגיל צעיר. מצב של מנשך (או סגר) תקין הוא סגירה מושלמת של השיניים עקב סימטריה בין הלסת העליונה לתחתונה מבחינת המיקום. מיקום שונה בין הלסתות יוצר בעיה אסתטית, אך מעבר לכך עלול ליצור גם בעיות של שחיקת שיניים, בעיות חניכיים, פגיעה במפרקי הלסת ואף ליקויי דיבור. זיהוי בעיות אלו בזמן יאפשר לאורתודנט (ברוב המוחלט של המקרים) להשתמש בכלים יעילים שאינם כירורגיים כדי לבצע תיקוני לסת, אם זה באמצעות שימוש במכשירי הרחבה או פלטות לשם הרחבת לסת וקשת שיניים צרה, שימוש ברסן על מנת לטפל בלסתות בולטות ועוד. הטיפול גם עשוי להקל באופן משמעותי על ביצוע טיפול יישור שיניים בגיל מאוחר יותר (היישור לרוב מתבצע לאחר נשירת השיניים החלביות), הן מבחינת מורכבות וזמן ביצוע היישור.

שיניים כלואות – מצב בו השיניים גדלות אחת על השניה, מכיוון שאין להן מספיק מקום לבקוע והן מאחרות לבקוע בזמן הטבעי. מצב זה אינו נעים מבחינה אסתטית וגם מוסיף קושי לשמור על היגיינת הפה. מצב זה נוצר עקב צפיפות שיניים או הימצאות במיקום וכיוון לא תקין, דבר שאפשר למנוע בהחלט בעת אבחון מוקדם ומתן טיפול אורתודנטי מתאים. במקרה של הופעת שיניים כלואות חשוב לטפל בבעיה בהקדם, כולל ביצוע הליך כירורגי בשלב התפתחותי מוקדם של הלסת שעשוי לסיים את התהליך באופן פשוט ומהיר יותר מאשר בגילאים מאוחרים.

הרגלים שפוגעים במבנה הלסת והשיניים – עיוותי לסת ובעיות שיניים עלולים להיגרם עקב הרגלים שונים בגילאים מוקדמים אשר מתבצעים לאורך זמן, הרבה מעבר לנורמה. לדוגמא, מציצת אצבע שנמשכת לאחר גיל 5, דחיקת לשון (דחיפה של השיניים הקדמיות עקב מגע עם הלשון) ונשימת פה.  

חשיבות הפניה אל מומחה באורתודנטיה לילדים

לשם קבלת אבחון וטיפול מקצועי חשוב לפנות לאורתודנט מוסמך, בעל מומחיות במתן טיפולים אורתודנטיים בגילאים מוקדמים וגישה נכונה לילד. על ההורים להיות עירניים למצב השיניים של הילד, לקחת אותו לבדיקות תקופתיות אצל רופא השיניים ולדאוג לחינוך לשמירה על היגיינת הפה והרגלי צחצוח נכון, פעמיים ביום, בבוקר ובערב. הכוונה נכונה ופיתוח מודעות לנושא כבר מגיל עשוי למנוע בעיות מורכבות ואסתטיות שעלולות לפגוע גם בבטחון העצמי של הילד, לחסוך במתן טיפולים יקרים ואף לחיזוק הבטחון של הילד עקב היכרות מוקדמת עם האורתודונט.